Jochem Oostendorp
Awareness in Motion
Praktijk voor lichaamsgerichte therapie en coaching

Persoonlijke groei

Heb de vrijheid jezelf te zijn

Als je betere sportprestaties wil, je bewustzijn wilt verdiepen of meer balans wil tussen lichaam en geest. Een hoger lichaamsbewustzijn is een goed startpunt hiervoor. Dit krijg je door het doen van specifieke maar eenvoudige oefeningen.

Verbeteren van sport prestaties

Door het doen van oefeningen uit de Trager Approach® kun je beter ontspannen na inspanning. Hierdoor herstel je sneller. Bewegingen efficiënter en soepeler maken. Meer bewustzijn in je lichaam zodat je beter specifieke spieren kunt aanspreken.
Een hoger lichaamsbewustzijn helpt een sporter zijn bewegingen efficiënter uit te voeren. Hierdoor verminder je blessures en verbruik je minder energie. Veel bewegingen worden aangeleerd door te kijken hoe een ander ze uitvoert en dat na te doen. Er is vaak een mentaal beeld van de beweging. Door naar je lichaam te leren luisteren, kun je voelen hoe de beweging het beste gemaakt kan worden. Welke spierkracht nodig is en welke je achterwege kunt laten. Ook zal een hoger lichaamsbewustzijn leiden tot een verbeterde lichaamshouding. Je bent je immers meer bewust wanneer een houding oncomfortabel is voor het lichaam en onnodig het lichaam belast.

Verdieping van bewustzijn

Verhoog je lichaamsbewustzijn. Wordt je meer bewust van de connecties tussen lichaam en geest.
Het lichaam is de spiegel van de geest. Emoties voel je in je lichaam. Bij angst verkrampt je buik. Als we niet lekker in ons vel zitten dan trekken we onze schouders omhoog. En zo zijn er nog ontelbare andere signalen die ons lichaam ons kan geven. Als we deze negeren zullen ze tot psychische en lichamelijke klachten kunnen leiden. Als we ze erkennen dan kunnen we ons bewust worden van zaken die onze geest misschien nog niet onder ogen wil zien omdat onze ratio het nog niet accepteert. We negeren bijvoorbeeld voortdurende stress omdat het voor onze carrière nu even nodig is. Als het kortdurend is kan dat heel nuttig zijn. Als we moeten vluchten of vechten dan moeten we niet gehinderd worden door kleine lichamelijke ongemakken. Maar als ons werk, gezin of maatschappij langdurig stress veroorzaakt dan moeten we actie ondernemen. Voortdurende stress verlaagd de immuun respons en kan hartklachten, maagklachten en allerlei andere lichamelijke problemen veroorzaken. Ook zal het ons welzijn verlagen. Ons plezier in het leven wordt minder. Zou het niet mooi zijn dat als op het moment dat je iets gevraagd wordt dat buiten je 'comfort zone' ligt je lichaam je een signaaltje geeft? Je kunt dan de afweging maken of je nee zegt of dat je het, onder jouw voorwaarden, doet.

Balans tussen lichaam en geest

Een hoger lichaamsbewustzijn kan ook zorgen dat je bewustzijn verbreed, de connectie tussen lichaam en geest wordt in belans gebracht. Zoals bijvoorbeeld met Yoga of Tai Chi je niet alleen je lichaam maar ook je geest traint. Beweging als een vorm van meditatie. Het kan een belangrijk onderdeel zijn van persoonlijke groei. Je meer bewust zijn van je eigen lichaam geeft je ook meer inzicht in het lichaam van een ander. Je herkent lichaamshoudingen en patronen die je van jezelf kent bij anderen. Wat kan helpen je beter in te leven en contact te maken.

Persoonlijke sessies:

Werken aan persoonlijke groei kan door:

Verder


Groepsles

Naast persoonlijke sessies geef ik ook wekelijks een groepsles. Hierbij worden oefeningen gedaan om te leren ontspannen en het lichaamsbewustzijn te verhogen.

Verder

Ook geef ik workshops: